webdesign-trends-1

Uusimmat web-suunnittelun trendit

Viimeisten vuosien aikana on ollut aika selvää, millaiset trendit ovat vallinneet nettisivujen suunnittelussa. (Ainakin siis niille, jotka ovat näitä trendejä pitäneet silmällä, kuten itse olen.) Nettisivut ovat olleet minimalistisia, valkoisia, symmetrisiä ja puhtoisen näköisiä. Viime vuoden aikana web-suunnittelijat ovat kuitenkin selkeästi kyllästyneet tähän yksinkertaiseen tyyliin, ja aivan uudet tuulet puhaltavat nyt vuonna 2018. Sen ovat huomanneet varmasti vähemmänkin aiheeseen perehtyneet.

 

Siirtyminen tästä minimalistisesta ja yksinkertaisesta on ollut aika radikaalia kasino online, mikä on ymmärrettävää: kuka tahansa suunnittelija kyllästyisi minimalismiin. Tällä hetkellä vallitseva trendi on aikalailla päinvastainen: nyt nettisivuihin halutaan kaaosta, luovuutta ja rohkeutta. Tästä kertovat esimerkiksi epäsymmetriset kuviot, suuret ja rohkeat fontit ja videoiden käyttö tehosteena. Kuten sopii olettaa, myös sivujen interaktiivisuus ja mobiiliystävällisyys on lisääntynyt ja ne ovat myöskin oleellisia osia tätä uutta suuntausta.

Suuret, rohkeat fontit

Nykyään käyttäjäystävällisyyden sijasta painotetaan vaikuttavuutta. Sen sijaan, että sivu näyttäisi siistiltä ja helppokäyttöiseltä, vierailijalle halutaan jättää muistijälki ja vierailijan mielenkiinto halutaan herättää. Tämä on aika rohkea ratkaisu bisneksen kannalta, sillä kaoottinen ensivaikutelma saattaa pysyvän muistijäljen sijasta ajaa vierailijan pois sivulta. Riski on kuitenkin yksi tämän suuntauksen elementeistä. Yleensä nettisivuilla vierailija törmää ensimmäiseksi suureen sloganiin tai muuhun “in your face” -tyyppiseen tekstiin.

Videoiden käyttö

Nettisivuille halutaan myös aiempaa enemmän liikettä ja interaktiivisuutta. Jo nettisivujen ensimmäiselle sivulle on saatettu upottaa YouTube-video tai GIF – koska miksi ei? Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja liikkuva kuva kertoo luonnollisestikin vielä enemmän. Videoilla on tekstiä helpompi antaa välitön vaikutelma ja pysyvä muistijälki. Käyttäjän pitäisi kuitenkin saada itse valita, haluaako hän tämän videon pyörimään sivulle vai ei, joten YouTube-video play-nappuloineen on hyvä ratkaisu.

Kuvitus ja kuviot

Kuvitus näyttää myös olevan uusi musta. Sivuille halutaan geometrisiä kuvioita, värejä, kuvituksia ja mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka tuovat sivulle persoonallisuutta. Kuvitus ei myöskään ole yhtä raskas ratkaisu kuin liikkuva kuva, se sopii yleensä selaimeen kuin selaimeen sekä mihin tahansa laitteeseen ja avautuu myös hitaammalla nettiyhteydellä. Hauskat, persoonalliset kuvat ovatkin mielestäni käyttäjäystävällisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi sivuun upotettu GIF, joten itse valitsen yleensä juuri tämän tavan, kun luon sivulle visuaalisuutta.

Mobiiliystävällisyys

Nykyään nettisivuilla vieraillaan aiempaa enemmän mobiililaitteilla – eli pääasiassa kännyköillä ja tableteilla – minkä takia on tärkeää, että sivuilla on mobiililaitteille ja niiden pienille ruuduille suunnitellut versionsa. Tämä on kuitenkin mennyt viime aikoina vähän yli, ja tuntuu, että moni yritys panostaa ensisijaisesti sivujensa mobiiliversioon, kun taas tietokoneruudulle suunnitellut versiot laahaavat perässä. Nämä kaksi täytyisi pitää tasapainossa ja tarjota kaikenlaisia laitteita käyttäville vierailijoille paras mahdollinen käyttäjäkokemus.