Kuten sanonnassa ”kauneus on katsojan silmissä”, tehokas nettisivu täytyy arvioida sivustojen käyttäjien, eikä sen omistajan toimesta. Sivuston käytettävyyteen vaikuttaa niin moni tekijä, jotka eivät tosiaankaan tarkoita ainoastaan ulkoasua, eli kuinka hyvältä sivu näyttää, vaan tärkeä tekijä on myös sivuston eri toiminnot. Kävijä haluaa mahdollisimman helppokäyttöisen sivuston. Huonosti suunnitellut nettisivut toimivat mielestäni huonosti. Yhtä lailla niiden Google Analytics -arvot ovat onnettomia, kuten lyhyt vierailuaika ja matala konversioaste.

Miten sitten tehdään hyvä nettisivusto? Hyvästä nettisivustosta täytyy jo suunnitteluvaiheesta lähtien tehdä mahdollisimman esteettisesti miellyttävä, helppokäyttöinen, käyttäjäystävällinen ja täten myös tehokas. Yksinkertaisesti toteutettu nettisivusto, jolla on hyvä rakenne, pärjää erinomaisesti Googlessa. Sellainen sivusto saa enemmän vierailuja kuin visuaalisesti upea nettisivu, jolla on huono sisältö. Juuri vierailujen määrä, eli sivuston suorituskyky, on suoraan yhteydessä tehokkuuteen. Olen listannut alle muutaman vinkin, jotka tulisi ottaa huomioon, kun nettisivustoa rakennetaan.

Tarkoitus

Hyvä nettisivusto on suunniteltu vastaamaan kohdeyleisön tarpeita. Mitä sivustolla vierailevat etsivät: tietoa, viihdettä, jonkinlaista vuorovaikutusta vai yhteydenottoa yritykseen? Sivuston jokaisella sivulla täytyy olla selkeä tavoite, joka täyttää kävijöiden yksityiskohtaisen tarpeen mahdollisimman nopeasti. Jokaisen painikkeen, valikon ja lomakkeen täytyy ohjata kävijää suoraan heidän etsimäänsä lopputulokseen ilman sekaannuksia ja häiriöitä. Sivustoa ei saisi täyttää turhilla koristeilla ja tarpeettomalla tiedolla. Tarpeen täyttyminen auttaa muodostamaan lujan asiakassuhteen.

Ulkoasun yhtenäisyys

Sivuston ulkoasun täytyy toistua samanlaisena alasivulla. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikkien otsikoiden, alaotsikoiden, painikkeiden, fonttien ja niiden koon täytyy olla samankokoisia ja -näköisiä. Jokaista yksityiskohtaa kannattaa suunnitella tarkasti. Värien ja fonttien valinta teksteille ja painikkeille on yhtä tärkeää. Jos kuvissa on pyöristetyt reunat, niin saman muotoilun on toistuttava kaikissa kuvissa. Hyvä keino pysyä mukana päätöksenteossa on pitää kirjaa kaikista väreistä, fonteista ja kuvien muodoista sekä nimistä.

Intuitiivinen navigointi

Navigointi on jokaisen nettisivuston ydinelementti. Mikään ei voi ärsyttää kävijää enemmän kuin kieroutunut valikko, josta ei selviä mihin täytyy mennä tai missä kävijä on parhaillaan. Täten jo sivustoa suunnitellessa on erityisen tärkeää huolehtia hyvästä sivurakenteesta ja tehokkaasta sivuston selailusta. Sivustoa tehdessä täytyy miettiä, mitä tietoa kannattaa esittää erillisellä sivulla luomatta kuitenkaan liian monta alasivua, joka on erittäin hämmentävää. Monikerroksinen valikko auttaa kävijää löytämään etsimänsä nopeammin.

Värit ja visuaalisuus

Nettisivuston suunnittelussa kiinnitetään paljon huomiota värimaailmaan sekä värien psykologiaan. Väri voi olla houkutteleva tai sitten poistyöntävä tekijä. Täten oikeiden värien valinnalla pystyy luomaan asianmukaisen ilmapiirin ja sitä kautta vaikuttamaan kävijöihin oikealla tavalla. Kirkkaat värit voivat herättää halun tehdä jotain sivustolla, mutta värejä ei saisi olla liian monta. Sama pätee kuvien kanssa: ne eivät saisi täyttää koko sivua. Ainoastaan ravintoloiden ja ruoka-aiheisten sivustojen kannattaa käyttää paljon visuaalista materiaalia.